MBC recenze: Not That Kind Of Girl

IMG_0047

Dny ubíhají, stránky se otáčejí a je tu další Minty Book Club. Druhou knihou v našem knižním koutku je memoár naší vrstevnice Leny Dunhham, na který jsme vás lákaly minule. Pokud však čekáte sladkobolný deníček plný zamilovaného idealismu a růžových obláčků, nemůžete se mýlit víc. Upřímná syrovost teče ze stránek stejně jako ze seriálu GIRLS, který Lena nejen píše, ale také režíruje a koprodukuje.

Lena je sebestředná. Oplácaná. Přes svá měkkce obalená stehna nosí příliš krátké šortky. Má hypochondrické stavy a než potkala svou nynější polovičku Jacka Antonoffa (v sedmnácti se vodil za ruku se Scarlett Johansson), přitahovali ji fakt divní kluci. Ve své knize popisuje vlastně úplně všechno – diety, které držela, psychické poruchy, které prožívala, lásku ke své umělecké rodině i zvláštní historky, které zažívají náctileté holky z významných amerických rodin.

IMG_0051

Co mě překvapilo?

Že muži ve filmech mají při milostných scénách penis v ponožce. Jak moc obdivuje Lena vlastní rodiče a jak něžně píše o nahých autoportrétech, které její máma-umělkyně fotila na počátku 70. let. Jak moc se podobá Hanně z GIRLS, ale zároveň jak moc se od ní odlišuje. Jak má srovnané všechno, co chce v životě dokázat.

After all, she had to load the camera, print the film by hand in her darkroom, then hang the images on the line to dry. (…) Imagine going to all that effort, just to find out what your bush looks like when paired with lime-green rain boots and shining aviators. This wasn’t as simple as swinging your iPhone around and pushing your tits together. This took work.

Ten americký sen, který tak často vidíme všude kolem, kdy někdo začal od nuly a dostal se až do světel reflektorů, a který tolik chceme všichni následovat, má svůj proces. A Lena ho nádherným způsobem dokumentuje. Nahoru, dolů, úzkosti, ambice, špinavej sex, láska, smysl života, názor. Překvapilo mě, jak moc se můžu s tou holkou na jednom řádku ztotožnit a jak moc s ní můžu hned na dalším zásadně nesouhlasit.

You will find, that there’s a certain grace to having your heart broken.

Co jsem si z knihy odnesla?

Lena není holka, kterou si každý zamiluje. Je urputná feministka a neumí držet pusu. Prozradí na sebe všechno, nemá limity. Mluví o použitých kondomech na podivných místech stejně samozřejmě jako o koupi nového krytu na mobil. Centrem jejího vesmíru je ona sama a ač se to může zdát někdy otravné, je to naopak až fascinující. Předloží před vás všechny své životní útrapy, komické chvilky i nejrozpačitější vzpomínky jako obrázkové leporelo, s odstupem, jako by mluvila o kamarádce, a je jen na vás, co si z něj odnesete. Žije. Odhaluje. Rýpe. Všem moralistům přímo do tváře.

I get naked on TV. A lot. (…) But I do it because my boss tells me to. And my boss is me. When you’re naked, it’s nice to be in control.

S čím se neztotožňuji?

Když jste upřímní, společnost to často neumí rozdýchat. Zvlášť ta americká. Ve Státech se tak strhl docela velký skandál okolo Leny a její sestry. Ve zkratce šlo o to, že se Lena párkrát podívala svojí malé sestřičce mezi nohy a že chtěla, aby ji často pusinkovala, protože toužila po pocitu, že ji někdo bezmezně miluje. V naší liberární evropské společnosti to není nic neobvyklého – ruku na srdce, kdo si jako malé dítě nehrál na doktory? Za oceánem k tomu ale puritáni přistupují trošku jinak, a tak se objevila vlna nesouhlasu se „zneužíváním vlastní sestry“. Když jsem brala knihu do ruky byla jsem zvědavá, jestli budou pasáže o Grace (sestra Leny) opravdu tak pikantní. Zase jsem se ale přesvědčila spíš o tom, že haters gonna hate hate hate a někdy zcela bezdůvodně.

But ambition is a funny thing: it creeps in when you least expect it and keeps you moving, even when you think you want to stay put.

Četli jste knížku s námi? Co se vám líbilo a co nelíbilo? Co vás zaujalo? Vyděsilo? Naštvalo? Diskutujte s námi dole v komentářích :)

Jestli po Not That Kind Of Girl hledáte další knižní inspi, zkuste první knihu Minty Book Clubu #GIRLBOSS